Indien deze nieuwsbrief niet juist wordt gepresenteerd, kun je hier de webversie bekijken.

Praktijkboek 'De kracht van klagende ouders',  vanaf 25 exemplaren 15% korting!

In het programma TROS Radar is wekelijks te zien hoe consumenten een bedrijf een warme dan wel koude douche geven. Hoe beter een bedrijf om is gegaan met een klacht of probleem, hoe warmer de douche. Die warme douche symboliseert niet alleen tevredenheid, maar ook de neiging om die tevredenheid te delen met de rest van het land. Mooie PR, nietwaar?

In het Nederlandse onderwijs is wekelijks te zien hoe consumenten hun ongenoegen uiten over ‘de gang van zaken’. Hoe kun je deze consumenten, de ouders van de leerlingen, zo ver krijgen dat ze in en om de school warme douches uitreiken? Ivo Mijland schreef een heel positief boek over de omgang met 'klagende', 'veeleisende', 'boze' of 'agressieve' ouders. Het boek is een uitnodiging aan professionals om ouders te ontmoeten in hun klacht, het verlangen te achterhalen en deze groep lastige ouders te verleiden om ambassadeur te worden van de school.

‘Die ouders van Jan, die bekijken het maar. De manier waarop ze mij te woord staan, schandalig!’ ‘Die moeder van Joke moet zelf maar eens een dagje voor de klas komen staan, ze weet niet waar ze het over heeft!’

Soms lijkt het of ouders eerder tegen de school zijn dan dat ze met de school willen samenwerken. Ze komen, soms terecht, soms onterecht, in een defensieve of zelfs agressieve houding naar het tienminutengesprek, leggen (on)redelijke eisen neer bij de mentor via e-mails of helpen het goedbedoelde pedagogische werk van een leerkracht met een kort briefje om zeep. Deze grondhouding van klagende ouders frustreert veel professionals. De vraag is echter; is het de bedoeling van deze ouders om frustraties los te maken? Willen ze met hun klachten de samenwerking stopzetten? Of gaat achter de destructieve klachten een constructief verlangen schuil?

In het boek 'De kracht van klagende ouders' leren mentoren, zorgfunctionarissen, leerlingbegeleiders, teamleiders en leerkrachten om anders om te gaan met klagende ouders. Uitgangspunt in dit boek is dat de klachten altijd bedoeld zijn om het beter te maken voor het kind. Het effect is vaak omgekeerd. Door de destructieve communicatie worden de professionals die met het kind werken, verleid om terug te gaan klagen. Het effect daarvan is een explosie van verlieservaringen, met als voornaamste slachtoffer het kind dat tussen de strijdende partijen in worstelt met zijn loyaliteit. Het boek gaat in op de kansen die je als school kunt creëren als je samen met ouders onderzoekt wat het verlangen nu eigenlijk is. Wat is het effect van het geven van oprechte erkenning, ook - of eigenlijk zelfs - aan mensen waar je het niet mee eens bent. Leer ontdekken dat strijden om het gelijk zelden tot constructiviteit leidt, terwijl luisteren naar de werkelijkheid van een ander zo snel voor een positieve sfeer kan zorgen in een in eerste instantie negatief gesprek. In het boek staan drie werkmodellen centraal: de dramadriehoek, de kwaliteitendriehoek en de dynamische driehoek. Deze driehoeken worden krachtig omgezet in een praktijkgerichte visie die de lezer daadwerkelijk nieuwe vaardigheden meegeeft in de omgang met klagende ouders.

Het boek 'De kracht van klagende ouders' kost € 14,50. Bestel je 25 exemplaren of meer, dan krijg je 15% korting. Deze aanbieding is geldig tot 10 maart 2014.

Wil je met dit thema de diepte in en ook oefenen in gespreksvaardigheden, dan kun je je ook inschrijven voor de praktijktraining ‘Klagende ouders: ellende of kans?’. Deze populaire training start weer op 19 maart (met als tweede dag 2 april). Er is plaats voor maximaal 16 deelnemers. Deelnemers krijgen tijdens de training een gratis exemplaar van het praktijkboek ‘De kracht van klagende ouders’ uitgereikt.

Deze e-mail is verzonden aan [e-mailadres]. Wij vinden het belangrijk dat onze ontvangers onze vrijblijvende informatie op prijs stellen. Als de informatie voor jou niet (meer) relevant is of door een nieuwe functie niet meer passend is, meld je dan hier af. Je e-mailadres wordt dan direct uit de lijst verwijderd. Wil jij je collega's juist attenderen op onze informatie, dan kunnen zij zich hier aanmelden. Het adres wordt dan direct toegevoegd aan onze lijst. Heb je een inhoudelijke vraag over deze mail, stuur dan een mail naar info@uitgeverij-quirijn.nl. Wij nemen dan binnen 24 uur contact met je op. Wij gebruiken mailadressen alleen voor informatieverstrekking over onderwijsgerelateerde onderwerpen en verstrekken nooit persoonlijke informatie aan derden.

stats